15 de Maig de 2024

Pel nostre territori - Rutes

El Camí de l’Ossa

Text: www.camidelossa.com

"EL CAMI DE L'OSSA" comença i finalitza al poble d´Encamp, concretament a la plaça del Consell, al centre de la vila. El motiu d´aquesta particularitat, ja que la majoria de travesses poden començar en diferents punts, és la impossibilitat d´accedir a qualsevol altre punt del recorregut amb vehicle.

PRIMER DIA
SORTIDA: Plaça del Consell, ENCAMP
ARRIBADA: Refugi de l´Illa
TEMPS: 6 hores 30 minuts, aproximadament
DESNIVELLS: 1.340 mts. positius, 135 mts. negatius.

Des d'aquest punt i a l´esquerra de la plaça seguim el carrer Major, carrer de Sant Miquel i carrer de la Vena fins a trobar un cartell indicador del "Llac d´Engolasters". Després de travessar una carretera, seguim aquest camí senyalitzat amb les marques del GR. És un camí en fort desnivell al principi, enmig d´un frondós bosc de pins i molts graons de pedra.

Un cop al llac, pendrem el camí de l´esquerra, tot seguint el llac en direcció sud. Després d´un petit troç asfaltat en lleugera baixada, arribarem a un revolt on seguirem un camí indicat com a "Font dels Corralets". Per aquest camí arribarem al Coll Jovell, a 1779 mts. S´ha de seguir el camí de baixada cap a Ràmio, mai el camí de l´esquerra indicat com a Camí del Solà.

Quan arribem a Ràmio, deixarem les bordes del mateix nom al fons a mà dreta. Seguirem el camí marcat en la pared d´una borda, tot recte. A partir d´aquí es comença a pujar molt suaument cap al refugi de Fontverd, a 1875 mts. De Ràmio a Fondverd és possiblement el troç més bonic. Discorre tot ell, ombrejat, per la banda esquerra del riu Madriu. Suau pendent continuada, i molt fàcil.

Una mitja hora després de deixar Fontverd, arribarem a una cruïlla on seguirem el camí de l´esquerra, direcció l' Estany de l´Illa.

Seguirem per un camí de pedra i, despres de passar una porta que hem de tornar a tancar, s´obre una vall plana i ample, amb el riu Madriu a la dreta que en determinades époques és més aviat un rierol.
Quan arribem al refugi del Riu dels Orris, a 2.230 mts. ens desviem a l´esquerra cap a l´estany de L´Illa seguint el GR.

A deu minuts d´aquí es troba un vell estable en reconstrucció, útil en cas d´emergéncia.La pujada a l´Illa es una zona de pastures, plena de cavalls. Despres d´unes 6 hores haurem arribat al refugi de l´Illa, fí de la primera etapa. Queda temps suficient per apropar-se a alguns dels petits llacs dels voltants, i si porteu la canya, per pescar quelcom per sopar.
Aquest primer dia és suau i engrescador i ens serveix per a preparar-nos per al dia seguent, més dificil i exigent.

SEGON DIA
SORTIDA: Refugi de l’Illa
ARRIBADA: Plaça del Consell, Encamp
TEMPS: 8 hores, aproximadament
DESNIVELLS: 449 mts. positius, 1.654 mts negatius

Seguir per la dreta del refugi el GR. Un cop a la presa de l´Illa, continuar el GR per la dreta. Ens trobem un indicador. En aquest punt, girar a l´esquerra i seguir el GR 7 direcció " Portella Blanca d´Andorra ". És una zona amb fort desnivell fins arribar a les Crestes de Gargantillar a 2.800 mts.

A la dreta queda el pic de l´Àliga o de Ribús, a 2820 mts. És recomanable, no obligatori, acostar-si.
Un cop a dalt de les Crestes de Gargantillar, girem cap a l´esquerra seguint el GR-7. En aquest tram hi han diferents possibilitats, més abaix o més amunt de la carena, però en qualsevol cas el camí no te perdua i s´acaba retroban-lo amb facilitat.

Quand el GR-7 enfila cap baix el cercle de Pessons el Camí de l´Óssa segueix recta, tot seguint la carena de la collada dels Pessons. Aquest tram és el més espectacular de la travessa.

Al cap d´uns centenars de metres i després de haver passat tres petits bonys, en el tercer s´hi troba el cartell del Camí de l´Óssa i les tenalles que serveixen per a marcar el targetó de ruta. Després de contemplar l´extraordinària visió del pirineu que ens ofereix aquest cim, començarem el descens a Ensagents baixan de front al llac, que ens queda just al davant. Aquest descens, que es fa per un terraplé senyalitzat per aquest travessa, pot semblar una mica perdedor al final, quand ja som quasi als llacs. En qualsevol cas no te perdua si seguim els rierols que surten dels llacs, ja que tots portan a Ensagents. Si més no tot el recorregut és marcat amb els cercles vermells de la travessa, a més de les fites que s´hi van trobant.

Hem de dir que qui tingui ganes i una certa experiéncia pot, desde la collada dels Pessons, seguir per la carena i travessa les Collades Baixes fins arrivar al Alt del Griu, on trobarà un altre cartell i les tenalles per marcar el targetó. Aquest troç no és obligatori fer-lo, però és una opció atrevida. Les Collades Baixes tenen algun pas de grau 2.

El refugi d´Ensagents serà un molt bon lloc per descansar una estona després de l´esforç que hem tingut que fer per superar aquesta zona d´alta muntanya d´una bellesa extraordinaria.
Desde Ensagents pendrem un camí que discorre sempre per la dreta de la vall acompanyant quasi fins al final el riu d´Ensagents, que sempre queda a l´esquerra. És un descens llarg d´una hora i mitja, però molt suau i que discorre per una vall que es va obrint poc a poc, enmig de tupits boscos de pi negre i pastures on hi trobarem habitualment ramats de cavalls.

Quand arrivem a la crta. dels Cortals pendrem un camí que es troba just a l´altre costat de la carretera i que ens porta a les Bordes del Rigoder, senyalitzat en un rètol. Seguim el camí i uns 100 mts. després de passar un pont, agafem un camí a l´esquerra, pel mig d´uns prats.En aquest petit recorregut pel prat, és posible que l´alçada de l´herba no ens deixi veure les marques. En qualsevol cas es pot seguir el riu.El riu que ens queda a l´esquerra és el riu dels Cortals i el seguim fins arrivar a unes altres bordes on hi trobarem un cartell indicador amb el nom de Camí dels Solans.Aquest rétol el trobarem d´esquenes a nosaltres. ES MOLT IMPORTANT ATURAR-SE AQUÍ I CERCAR ELS SENYALS. En aquest punt deixem el riu i girem a la dreta seguint un camí en pujada.Passarem per sota d´un telefèric, el Funicamp, i ens endinsarem per un bosc que ens portarà als Solans. Al final d´aquest prat ens endinsrem dins un altre bosc molt espes i començarem a baixar per un camí no gaire visible per poc utilitzat, en forta baixada. Aquí les marques sont quasi sempre als arbres.

Arribarem finalment al camí de la Canal, perpendicular al que hem utilitzat per baixar dels Solans i el seguim giran a l´esquerra fins arribar altre vegada a la carretera dels Cortals. Seguim per aquesta carretera uns dos cents metres fins al trencall del camí de les Pardines, que queda a l´esquerra de la carretera. Aquest camí de tres quilòmetres de longitud és una zona habitual de passeig i hi podrem contemplar el jardí botànic de les Pardines. Al final ens trobarem altre vegada al llac d´Engolasters i enfilem de baixada el camí d´inici d´aquesta travessa fins a tornar al lloc de sortida, la Plaça del Consell a Encamp.