16 de Maig de 2024

Pel nostre territori - Rutes

Ruta de l'Argenteria: Monestir de Sant Pere de les Maleses

Text: www20.gencat.cat

El pas natural entre el Pallars Jussà i el Pallars Sobirà és el Congost de Collegats, una estreta escletxa oberta entre altes parets de roca per on la Noguera Pallaresa troba camí cap al sud.

El congost té una longitut d'uns cinc quilòmetres i des del riu fins al capdamunt de les parets de roca hi ha més de 500 metres de desnivell. Fins al segle XVII, quan es va construïr el primer camí que el travessava, Collegats va ser una barrera infranquejable que obligava a fer grans voltes a qui volgués anar d'un Pallars a l'altre.

L'impressionant paisatge del congost està caracteritzat pels penya-segats de conglomerats i roques calcàries de tons vermellosos i els profunds barrancs que l'Argenteria, una surgència d'aigua a la paret de roca que ha foramt travertins de formes particulars que van inspirar tant al poeta Maragall com a l'arquitecte Gaudí.

Aquest espai va ser declarat Reserva Natural Parcial el 1987 per la seva importància com a hàbitat de la llúdriga i d'espècies d'aus com el pela-roques i el trencalòs. Tot i esquerdes i coves dels grans penya-segats. Encabit en l'interior d'una bauma, en una zona de difícil accès, el monestir de Sant Pere està documentat des de l'any 868 i la seva activitat s'allargà fins al segle XVII, primer com a monestir independent i desprès com a priorat depenent del monestir de Gerri de la Sal. Posteriorment i fins a final del segle XIX, sembla que va quedar reduït a un petit santuari d'important devoció que, a poc a poc, va anar-se abandonant. A principis del segle XX, el monestir presentava ja un estat de ruïna i actualment tan sols queden un peu l'absis de l'esglèsia i algún mur.

Camins de Jussà, és un projecte de recuperació dels antics camins de ferradura i d'altres camins històrics i tradicionals de la comarca del Pallars Jussà. Alguns camins que estaven a punt de perdre's s'han reobert i, en general, s'han dut a terme treballs de conservació, s'han instal.lat senyalització a les cruïlles i s'ha balisat el recorregut amb marques grogues. El resultat és una sèrie d'itineraris a través dels quals es poden descobrir els millors racons d'aquesta comarca pirinenca.

Aquesta caminada fins a Sant Pere de les Maleses, amaga sorpreses agradables a cada raconada. Al paisatge espectacular i d'una bellesa excepcional dels penya-segats de Collegats, s'afegeix la singularitat i llarga història del monestir i importants valors naturals en transcórrer per l'hàbitat del trencalòs, el pela-roques, el voltor i la llúdriga.

ITINERARI

• Accès en vehicle al punt de sortida: a la carretera C-13, entre la Pobla de Segur i Gerri de la Sal. Cal aturar-se a l’àrea de descans de la Font de la Figuereta, situada abans d’entrar al Congost de Collegats.

• 0,00 km (540 m) Inici de l’Itinerari. Carretera C-13, àrea de descans de la Font de la Figuereta (540 m). Des de la font de la Figuereta cal creuar la carretera C-13 i agafar la pista asfaltada de Gramuntill, al començament de la qual es troba el senyal d’inici de l’itinerari. Poc desprès d’haver començat la pista deixa d’estar asfaltada.

• 0,95 km- 15 min. Inici del Camí de Sant Pere (600 m.) A la dreta de la pista un senyal de direcció indica el camí que cal agafar per anar a Sant Pere de les Maleses. Es tracta d’un corriol per on antigament es feia baixar la fusta que s’enfila cap al penya-segat passant per sota d’una línia d’alta tensió. El corriol és força dret fins a arribar a la primera feixa de roca on es troba el camí del monestir provinent de Gramuntill.

• 1,52 km – 25 min- Camí de Gramuntill a Sant Pere (691 m) Ja situats al capdamunt de la feixa de roca es gira a la dreta en un angle de 90 graus afagant un ample replà entre dues parets de roca. A partir d’aquí el camí va paral.lel a la gran paret del Congost de Collegats, buscant l’entrada del Barranc de Sant Pere.

• 1,76 km – 28 min- Barranc. Es creua un barranc entre un bosc de pins i se segueix pel mateix camí, primer en lleu pujada i un cop passat un serrat, en baixada, però sempre paral.lel a la paret de roca. Quan el camí comença a endinsar-se al Barranc de Sant Pere es troba una cruïlla senyalitzada.

• 2,88 km – 50 min – Cruïlla senyalitzada (640 m). Per anar al monestir cal continuar cap endins del barranc seguint la mateixa direcció que es portava. El camí segueix planejant fins a arribar a un punt on es pot creuar el barranc.

• 3,32 km – 57 min – Barranc de Sant Pere (641 m.) Es creua el barranc i un cop a l’altre marge, el camí gira cap a la dreta, riu avall, per acostar-se una bauma, sota la qual hi ha les runes del Monestir de Sant Pere de les Maleses.

• 3,54 km – 1 h – Monestir de Sant Pere de les Maleses (650 m). Per continuar l’itinerari cal desfer el camí fins a la cruïlla senyalitzada que s’ha passat de llarg.

• 4,20 km – 1h 10 min. Cruïlla senyalitzada. De nou a la cruïlla, ara cal anar cap a l’esquerra (direcció N) per baixar directament cap al barranc i creuar el riu.

• 4,36 km – 1h 12 min. Barranc de Sant Pere (614 m) Es creua el riu i es guanya alçada per l’altre marge, ahora que es comença a tirar cap a la sortida del barranc (direcció SE). Aviat s’arriba a un serrat des del qual es veu la Noguera Pallaresa, a la dreta de la marxa, i on el camí torna a canviar de direcció, ara per anar cap al nord. Es passa sota una línia elèctrica i tot seguit es fa una ziga-zaga per guanyar alçada i arribar a la cova de la Serpent indicada amb un senyal.

• 5,60 km – 1h 30 min – Cova de la Serpent (704 m.) Passada la cova el camí s’enfila de nou fent un seguit de marrades que porten directament al peu de la paret de roca. Just sota el penya-segat el camí gira a la dreta cap a una torre d’alta tensió des de la qual es veu perfectament el barran de l’infern. Poc després el camí comença un ràpid descens per arribar a la carretera.

• 6,46 km – 1h 45 min- Carretera (550 m). Per tornar a la fotn de la Figuereta cal creuar la carretera i caminar entre la carretera i e riu, cap a la dreta, fins al túnel, a l’entrada del qual s’agafa l’antiga carretera ara convertida en un pas de vianants. Després de passar de llarg els barrancs de l’Infern i Llabró, l’antiga carretera torna a sortir a la C-13 on cal caminar per l’andana els darrers 200 m per arribar a la font de la Figuereta.

• 8,85 km – 2 h 15 min – Font de la Figuereta (540 m.) Final de l’itinerari.